یکی از چالش‌هایی که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه هستند، موهای زائد بدن و صورت است. موهای زائد به صورت طبیعی در سطح بدن و صورت زنان و مردان وجود دارد. اما گاهی عوامل مختلفی همچون اختلالات هورمونی سبب تشدید این موها شده که شرایط نا خوشایندی برای افراد ایجاد می‌کند. روش‌های مختلفی همچون لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن وجود دارد. اما یکی از پر تکرارترین سوالات این است که  اختلال هورمونی دارم آیا لیزر برای من مناسب است؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به این سوال، اطلاعاتی مفید از روش‌های مختلف حذف موهای زائد و لیزر کردن موها، کسب کنید.

علائم اختلالات هورمونی در زنان

دلیل اختلالات هورمونی و افزایش مو در  زنان چیست؟

هنگامی که سطح آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه که مهم‌ترین آن‌ها تستسترون است، در بدن خانم‌ها از سطح طبیعی و نرمال بالاتر رود، یک نا هنجاری یا بیماری به نام هیرسوتیسم (Hirsutism) ایجاد می‌شود. هیرسوتیسم باعث رشد موهای ضخیم و تیره در سطح بدن وصورت زنان می‌شود که ما آن‌ها را با نام موهای زائد هورمونی می‌شناسیم. در واقع این اختلالات هورمونی و بالا بودن سطح هورمون مردانه در زنان سبب افزایش موهای زائد در بدن و صورت‌ آن‌ها می‌شود.

مقالات ماه تهران: بهترین دستگاه لیزر موهای زائد در کلینیک ها را بشناسید

روش‌های از بین بردن موهای زائد هورمونی

روش‌های مختلفی برای از بین بردن موهای زائد هورمونی وجود دارد. برخی از این روش‌ها از دیرباز برای از بین بردن مو رواج داشته‌اند و برخی روش‌ها مانند لیزر مو در چند دهه اخیر معرفی شده‌اند. انتخاب روش مناسب کاملا به سلیقه و شرایط فرد بستگی دارد.

روش‌های خانگی

روش‌های خانگی همچون استفاده از پودر تیزبر، تراشیدن با تیغ و یا کندن موهای زائد توسط موچین و یا اپلاسیون از رایج‌ترین روش‌هایی است که از گذشته برای از بین بردن و حذف موهای زائد بدن و صورت مورد استفاده قرار گرفته است.

روش های طب سنتی

در طب سنتی نیز روش‌هایی برای کاهش رشد موهای زائد آورده شده است. در این روش‌ها از مواد طبیعی و گیاهی برای کند کردن یا توقف روند رشد موها استفاده می‌شود. در طب سنتی مصرف روزانه چای نعنا، ریشه گیاه شیرین بیان، نخل اره‌ای، ماسک زردچوبه و مصرف فراورده‌های سویا برای کاهش موهای زائد توصیه شده است.

دارو درمانی

گاهی پزشکان برای افرادی که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند از روش‌های کندن و یا لیزر برای حذف موهای زائد استفاده کنند، داروهایی را به صورت قرص، پماد و یا کرم تجویز می‌کنند که این داروها، رشد موها را کند می‌کند.

لیزر

یکی از موثرترین و پربازده‌ترین روش‌های از بین بردن موهای زائد، لیزر موهای زائد است. در این روش از امواج لیزر به صورت یک پرتو متمرکز برای از بین بردن مو استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که با تاباندن پرتو لیزر در مناطق هدف، لیزر به سطح پوست نفوذ کرده و با انرژی بالایی که دارد، فولیکول‌های مو را تخریب می‌کند. از بین بردن کامل موهای زائد با یک جلسه امکان پذیر نیست و به چندین جلسه نیاز دارد.

الکترولیز

الکترولیز یکی از روش‌های نوین برای حذف موهای زائد است که در این روش از یک جریان الکتریکی برای آسیب زدن به فولیکول مو استفاده می‌شود. سرعت انجام الکترولیز نسبت به لیزر کمتر است  و فرایند آن زمان برتر از است. به همین دلیل معمولا برای نواحی محدودی همچون صورت استفاده می‌شود.

مقالات ماه تهران: آیا می توان لیزر موهای زائد را روی تاتو انجام داد؟

لیزر موهای زائد برای اختلال هورمونی زنان

اختلال هورمونی دارم آیا لیزر برای من مناسب است؟

در بین روش‌هایی که برای حذف موهای زائد معرفی شد، لیزر پرطرفدارترین و موثرترین روش برای از بین بردن موی زائد بدن و صورت است. اما همواره این سوال مطرح می‌شود که آیا لیزر برای افرادی که اختلالات هورمونی دارند هم موثر و مناسب است؟ بدن و صورت همه خانم‌ها دارای موی زائد است که با ایجاد اختلالات هورمونی این موها بیشتر می‌شوند. حتی اگر شما دارای موهای زائد هورمونی هم هستید، باز هم لیزر مو جز بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن این موها است. اما توجه کنید که بهتر است قبل از اقدام به لیزر، با مراجعه مشکلات و اختلالات هورمونی خود را برطرف کنید. اگر مشکلات هورمونی برطرف نشوند، حتی اگر فرد جلسات لیزر خود را تکمیل و دوره را بطور کامل طی کند، احتمال برگشت کامل موها وجود دارد. اما پس از درمان اختلالات هورمونی، با لیزر می‌توانید از شر موهای زائد خود برای همیشه خلاص شوید.

مقالات ماه تهران: جشنواره تکرار نشدنی تخفیف لیزر فول بادی فقط 249 تومان

آیا اختلال هورمونی در نتیجه لیزر موثر است؟

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، تاثیر لیزر برای افرادی که دارای اختلالات هورمونی هستند می‌تواند موقتی بوده و پس از اتمام دوره کامل و تکمیل جلسات لیزر، موهای زائد مجددا رشد کنند. به این افراد توصیه می‌شود که قبل از اقدام به لیزر موی زائد خود، ابتدا با مراجعه به متخصص، اختلالات هورمونی را برطرف کرده وسپس برای لیزر موی زائد اقدام کنند.

 

آیا تاثیر لیزر موهای زائد هورمونی دائمی است؟

در فرایند لیزر موهای زائد، اشعه پرتوان و متمرکز لیزر، باعث آسیب رساندن و از بین بردن فلیکول‌های مو می‌شود. از بین رفتن فولیکول مو به معنای عدم رشد مجدد مو است. اما از بین رفتن کامل فولیکول مو در یک جلسه اتفاق نمی‌افتد و باید دوره کامل شود. تعداد جلسات مورد نیاز با توجه به شرایط بدنی و موهای فرد و نوع دستگاه لیزر متفاوت است. پس از تکمیل جلسات تقریبا بیش از 80 درصد موها از بین رفته و تنها برخی از موهای کرکی بدن باقی می‌مانند.

درنظر داشته باشید که مراجعه به مراکز معتبر که دارای دستگاه‌ای به روز و با کیفیت و با کادر مجرب هستند، تاثیری مستقیم در نتیجه لیزر دارد.

 

آیا لیزر بهترین روش از بین بردن موهای زائد هورمونی است؟

با توجه به نتایج تحقیقات محققان و همچنین تجربه افراد، یکی از موثترین روش‌ها برای حذف و از بین بردن موهای زائد هورمونی، لیزر کردن مو است. از  آنجا که در این روش از اشعه لیزر با انرژی بالا استفاده می‌شود، تاثیر زیادی در از بین بردن فولیکول موهای زائد دارد. لیزر روشی کاملا کم خطر است که به شما کمک می‌کند ازشر موهای زائد بدن و صورت خود خلاص شوید.

مقالات ماه تهران: هزینه لیزر تناسلی مردان چقدر است؟ و شامل چه نواحی می شود؟

برای چه کسانی لیزر مو ممنوع است؟

لیزر از ایمن‌ترین و کم عوارض‌ترین روش‌ا برای از بین بردن موهای زائد است. در واقع تا کنون هیچگونه عوارضی برای لیزر مو در سراسر جهان ثبت نشده است. اما تمامی افراد امکان انجام لیزر را ندارند و در واقع برای برخی افراد انجام لیزر مو ممنوع است و تا برطرف نشدن مشکل و گذر از دوره خطر و برطرف شدن شرایطی که ممنوعیت لیزر دارند، نباید برای انجام لیزر اقدام کنند. افرادی که ممنوعیت انجام لیزر دارند در رده‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • خانم‌های باردار و یا خانم‌هایی که قصد بارداری دارند.
  • افراد مسن.
  • نوجوانان قبل از اتمام دوره بلوغ و متعادل شدن هورمون‌ها (معمولا سن 17 سالگی به بعد).
  • افراد دارای عفونت و بیماری‌های پوستی.
  • افرادی دارای سابقه تبخال و زگیل پوستی.
  • افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند.
  • افراد مبتلا به دیابت.
  • افرادی که برنز کرده‌اند و یا دچار آفتاب سوختگی هستند.
  • در زمان مصرف برخی دارها همچون آنتی بیوتیک‌ها، داروای ضد انعقاد خون. داروها و مکمل‌های دارای ویتامینA، داروهای حساس کننده پوست به نور همچون فنوتیازین، داکسی سایکلین و…
کلینیک ماه تهران

کلینیک ماه تهران

    درباره کلینیک ماه تهران


    کلینیک زیبایی ماه تهران در زمینه تخصصی پوست، مو، زیبایی و تناسب اندام افتخار دارد با بهره‌مندی از اساتید دانشگاهی، متخصصین بنام و کادری مجرب و مجهز به بروزترین دستگاه‌های تخصصی دنیا در فضایی بالغ بر 4۰۰ متر مربع و محیطی مدرن و آرامش بخش و پذیرایی ویژه، میزبان می‌همانان ارجمند خود می‌باشد.
    در صورت نیاز به مشاوره با شماره های ما تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم زیر درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.


    کلینیک ماه تهران

    خانه
    مشاوره واتساپ
    مشاوره تلفنی
    رزرو نوبت