در حالی که لیزر موهای زائد فواید زیادی دارد اما موجب برخی عوارض جانبی نیز خواهد شد. برخی از شایع ترین عوارض جانبی، ناراحتی خفیف در ناحیه تحت درمان است که شامل تورم، قرمزی و تاول می باشد. اینها عوارض جانبی خفیفی هستند که معمولاً در عرض یک تا سه روز برطرف می شوند. عوارض جانبی جدی تری برای افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بیشتر اتفاق می افتد که شامل مواردی مانند سوختگی و آسیب دائمی پوست است. یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد این است که می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث افزایش رشد مو شود.

 

لیست کامل عوارض جانبی لیزر موی زائد

خطر عوارض جانبی لیزر موی زائد بر اساس نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت های قبل و بعد از درمان متفاوت است. شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • تحریک پوست
  • قرمزی و تورم
  • تغییر رنگدانه پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • تاول و جوش های ریز
  • خارش پوست
  • زخم شدن پوست
  • تغییرات در رنگ پوست
  • سفید شدن موهای ناحیه تحت درمان
  • رشد بیش از حد موها
  • لک های تیره یا روشن

عوارض نادر لیزر موی زائد

آیا لیزر می تواند به پوست آسیب برساند؟

با اینکه لیزر موهای زائد به عنوان یک روش ایمن شناخته می شود و طرفداران بسیاری دارد اما در صورت عدم استفاده از دستگاه و طول موج مناسب می تواند به پوست آسیب برساند. خطر آسیب به ویژه در افراد با پوست تیره که ملانین بیشتری در سلول های خود دارند بالاتر از افراد با پوست روشن تر است. اگر از دستگاه های جدید در مراکز معتبر استفاده کنید که توسط اپراتور مجرب تنظیم می شود لیزر موهای زائد هیچ آسیبی به پوست شما نمی رساند. دستگاه های لیزر جدید مجهز به سیستم خنک کننده هستند و حتی از گرم شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کنند.

بخوانید: هزینه لیزر موهای زائد در تهران چقدر است؟ لیست 1403

آیا لیزر مو سرطان زا است؟

لیزر مو یکی از ایمن ترین تکنیک هایی است که به صورت فراگیر در سراسر دنیا برای حذف موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک طوری طراحی شده که فقط با تغییرات دما به فولیکول های مو آسیب بزند بنابراین در حدی قدرتمند نیست که در مواد ژنتیکی سلول های بدن تغییر ایجاد کند. بنابراین اطمینان داشته باشید که به هیچ وجه نقشی در بروز سرطان ندارد. سرطان ناشی از تغییرات بدخیم در ترکیبات ژنتیکی بافت های مختلف است که به دلایل مختلفی رخ می دهد.

 

احتمال تغییر رنگ پوست یا هیپرپیگمانتاسیون بعد لیزر؟

تغییر رنگدانه پوست پس از لیزر موهای زائد ممکن است پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند. این تغییرات ممکن است موقت یا دائمی باشند. هایپرپیگمانتاسیون در درجه اول افرادی را که قبل یا بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب نمی کنند و کسانی که پوست تیره تری دارند را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت به دلیل جذب بیش از حد پرتو لیزر توسط رنگدانه پوست رخ می دهد.

بخوانید: آیا لیزر موی زائد برای موهای زیر پوستی موثر است؟

خطر لیزر برای چشم و لزوم استفاده از عینک؟

در حالی که لیزر موهای زائد به طور کلی بی خطر است اما نباید در پوست اطراف چشم مورد استفاده قرار بگیرد. اثر دما و واکنش‌ های فتوشیمیایی ناشی از لیزر می توانند به چشم ها آسیب برسانند به همین دلیل استفاده از محافظ چشم مناسب در طول لیزر موهای زائد بسیار مهم است.

عوارض لیزر موی زائد

حساسیت پوست به نور خورشید بعد لیزر؟

پوست پس از لیزر موهای زائد تحریک و قرمز می شود در نتیجه نسبت به پرتوهای خورشید حساس تر است. در این شرایط قرار گرفتن در معرض نور خورشید امکان آفتاب سوختگی و تغییرات رنگدانه را افزایش خواهد داد. علاوه بر این باعث التهاب پوست شده و خطر ایجاد تاول را افزایش می دهد.

بخوانید: هر آنچه که باید در مورد شارژ لیزر موهای زائد بدانیم

عوارض لیزر برای ناحیه بیکینی (ناحیه واژن)؟

بیکینی یا واژن یکی از نواحی حساس بدن به حساب می آید و درخواست برای لیزر موهای زائد این قسمت بسیار بالا است. برای این ناحیه باید طول موج خاصی از لیزر اعمال شود وگرنه عوارضی مانند سوختگی، لک های تیره، کهیر و خارش، جوش های ریز و خشکی واژن را به دنبال خواهد داشت. بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و عفونت قارچی نیز در صورت عدم رعایت بهداشت محتمل هستند.

 

آیا لیزر می تواند باعث ناباروری شود؟

لیزر موهای زائد فقط در سطح پوست اثر کرده و قدرت ورود به اندام های داخلی بدن از جمله تخمدان ها را ندارد. بنابراین تاثیری بر باروری نخواهد داشت. با اینحال توصیه می شود اگر قصد بارداری دارید 6 تا 12 ماه پس از آخرین جلسه لیزر اقدام به بارداری نمایید تا هرگونه خطر احتمالی نیز کاهش یابد.

بخوانید: بهترین دستگاه لیزر موهای زائد در کلینیک ها را بشناسید

عوارض لیزر مو برای پوست برنزه؟

پوست برنزه دارای رنگدانه های بیشتری است که می تواند خطر افزایش جذب پرتوهای لیزر را به دنبال داشته باشد. در صورت لیزر پوست برنزه، عوارض شدیدی مانند سوختگی پوست، زخم های سطحی، ایجاد تاول و لک های پوستی را تجربه خواهید کرد که به پوست شما آسیب می رساند. بنابراین بهتر است تا 2 هفته بعد از برنزه کردن پوست از لیزر موهای زائد خودداری نمایید.

با اینحال برخی از دستگاه های لیزر پیشرفته برای پوست برنزه نیز قابل استفاده هستند. برای این منظور بهتر است با پزشک یا اپراتور مرکز لیزر مشورت نمایید.

 

خارش بعد لیزر و نحوه درمان آن؟

خارش پوست بعد از لیزر کاملا طبیعی است و پس از 24 تا 48 ساعت برطرف خواهد شد. برای درمان خارش پوست که برای برخی افراد بسیار آزار دهنده است راه حل هایی مثل استفاده از پماد زینک اکساید، پودر بچه و کمپرس سرد وجود دارد. علاوه بر این می توانید از دوش آب سرد نیز بدن هیچگونه مواد شوینده ای استفاده نمایید.

بخوانید: هزینه لیزر فول بادی در تهران چقدر است و شامل چه نواحی می شود؟

لیزر موی زائد برای چه نواحی ممنوع و خطرناک است؟

لیزر موی زائد یک روش بسیار ایمن و مورد تائید FDA است. از این تکنیک می توان برای اکثر قسمت های بدن حتی نواحی تناسلی نیز استفاده کرد. با اینحال برای اطراف چشم و بالای پلک ها، داخل گوش و بینی ممنوع است. این نواحی را نباید با استفاده از لیزر موهای زائد تحت درمان قرار داد زیرا ممکن است عوارض بدی در پی داشته باشد.

 

منبع:

https://www.forbes.com/health/wellness/laser-hair-removal/

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/laser-hair-removal/about/pac-20394555

کلینیک ماه تهران

کلینیک ماه تهران

    درباره کلینیک ماه تهران


    کلینیک زیبایی ماه تهران در زمینه تخصصی پوست، مو، زیبایی و تناسب اندام افتخار دارد با بهره‌مندی از اساتید دانشگاهی، متخصصین بنام و کادری مجرب و مجهز به بروزترین دستگاه‌های تخصصی دنیا در فضایی بالغ بر 4۰۰ متر مربع و محیطی مدرن و آرامش بخش و پذیرایی ویژه، میزبان می‌همانان ارجمند خود می‌باشد.
    در صورت نیاز به مشاوره با شماره های ما تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم زیر درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.


    کلینیک ماه تهران

    خانه
    مشاوره واتساپ
    مشاوره تلفنی
    رزرو نوبت