از دهه 1970، خالکوبی به بخشی از مد غربی تبدیل شده است، به طوری که تخمین زده می شود بیش از 20 تا 30 میلیون نفر در ایالات متحده حداقل یک خالکوبی داشته باشند. برخی تخمین ها نشان می دهد که تقریباً 10٪ از مردان در امریکا در حال حاضر حداقل یک خالکوبی دارند. البته آمار دقیقی از افرادی که در ایران تاتو دارند در دسترس نیست.

نکته حائز اهمیت در مورد تاتو این است تعداد قابل توجهی از افرادی که خالکوبی می کنند به دلایل مختلفی از جمله انگ اجتماعی، مخالفت خانواده، فرصت های شغلی، تغییر باور و… از تاتو خود احساس پشیمانی می کنند. و به روش های پاک کردن تاتو روی می آورند.  یکی از بهترین شیوه های پاک کردن خالکوبی پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ است که در چند جلسه تاتو شما را بدون عوارض خاصی پاک می کند در ادامه با کلینیک ماه تهران همراه باشید تا بیشتر در مورد این لیزر صحبت کنیم.

پاک کردن تاتو

روش های مختلفی برای پاک کردن تاتو وجود دارد از جمله سالابریژن، درم ابریژن و برش جراحی پوست حاوی رنگدانه های تاتو، استفاده از مواد شیمیایی سوزاننده (اسید تانیک و نیترات نقره) که به درستی تاتو شما را پاک نمی کنند و فقط باعث عارضه پوستی می شوند. در حال حاضر بهترین شیوه برای پاک کردن تاتو استفاده از لیزر کیوسوئیچ است که در 3 الی 6 جلسه می تواند تا حد قابل قبولی خالکوبی شما را محو کند.

بخوانید: پاک کردن تاتو رنگی با لیزر

لیزر چگونه تاتو را پاک می کند؟

لیزر کیوسوئیچ چگونه تاتو را پاک می کند؟

نور لیزر کیوسوئیچ قابلیت رسیدن به لایه درم پوست جای که جوهر تاتو است را دارد. نور لیزر به جوهر تاتو برخورد می کند و آن را به ذرات ریز تری تبدیل می کند. در این حالت جوهر ریز شده توسط سیستم ایمنی بدن دفع می شود. برای حذف کامل خالکوبی ممکن است 3 الی 6 جلسه لیزر به فاصله زمانی معین نیاز باشد. البته تعداد دقیق جلسات و مدت زمان پاک شدن تاتو برای هر سیستم بدنی متفاوت است.

در روش های قدیمی پاک کردن تاتو باید پوست به مقدار بسیار زیاد لایه برداری می کردند تا به لایه درم پوست جایی که جوهر تاتو است برسند و جوهر را از بین ببرند اما لایه برداری شدید باعث اسکار و زخم روی پوست می شد که در مواردی برای همیشه جای زخم روی پوست باقی می ماند.

برخلاف روش های قدیمی نور لیزر کیوسوئیچ از لایه اپیدرم عبور می کند و به لایه درم جای که جوهر تاتو است می رسد. نکته مهم این است که نور لیزر فقط توسط جوهر تاتو جذب می شود و به دیگر بافت های زنده پوست هیچ آسیبی نمی رساند.

    tattoo removal service

    جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید یا شماره خود را ثبت کنید


    بخوانید: هزینه پاک کردن تاتو با لیزر

    انواع فناوری لیزر کیوسوئیچ

    انواع فناوری لیزر کیوسوئیچ

    پالس های لیزر کیوسوئیچ دارای طول موج های متفاوتی هستند که رنگ های مختلفی را در خالکوبی ها هدف قرار می دهند. رنگ‌های گرم‌تر مانند قرمز، زرد، صورتی، نارنجی و قهوه‌ای به صورت کم‌عمق‌تر در پوست قرار می‌گیرند (نزدیک به لایه اپیدرم) و به طول موج کوتاه‌تری نیاز دارند.دبرعکس، رنگ‌های تیره‌تر عمیق‌تر در پوست خالکوبی می شوند و به طول موج‌های طولانی‌تری نیاز دارند.

    فناوری های لیزر کیوسوئیچ برای پاک کردن انواع رنگ های تاتو به شرح زیر است که هر کدام از این فناوری ها طول موج های متفاوتی دارند.

    1. لیزر کیوسوئیچ Nd:YAG طول موج 1064 -539
    2. لیزر کیوسوئیچ روبی 694
    3. لیزر کیوسوئیچ الکساندریت 755

    بخوانید: مقایسه کرم پاک کننده تاتو با لیزر تاتو

    1. لیزر کیوسوئیچ Nd:YAG

    این لیزرهای سوئیچ کیو از دو طول موج و متعاقباً از دو گروه مختلف رنگدانه تاتو پشتیبانی می کنند. کوتاهترین طول موج حدود 532 نانومتر (nm) است که برای رنگهای گرمتر مانند قرمز، زرد، صورتی، نارنجی، قهوه ای و حتی سفید قابل استفاده است.

    طول موج دوم یعنی 1064 نانومتر برای پاک کردن خالکوبی های تیره مانند آبی، بنفش و مشکی کاربرد دارد و این رنگ های تیره را پاک می کند.

    2. لیزر کیوسوئیچ روبی

    لیزر کیوسوئیچ روبی یا یاقوتی دارای طول موج 694 نانومتر است که می‌تواند روی رنگدانه‌های خالکوبی غیرعادی مانند سبز لیمویی و فیروزه‌ای استفاده شود. این به ویژه در حذف سایه های خالکوبی ها کاربرد دارد.

    3. لیزر کیوسوئیچ الکساندرایت

    رنگ سبز تیره یکی از رنگ های سرسخت تاتو برای پاک کردن است که دو لیزر فوق امکان حذف این رنگ تاتو را ندارند. اما لیزر کیوسوئیچ الکساندرایت با طول موج 755 نانومتری در پاک کردن این رنگ به صورت عالی عمل می کند.

    قبل و بعد لیزر تاتو

    عوارض جانبی احتمالی لیزر کیوسوئیچ

    عوارض جانبی پس از درمان‌های لیزر Q-switched غیرمعمول است و به ندرت رخ می دهد اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • هایپرپیگمانتاسیون، گاهی به دلیل التهاب یا انجام لیزر درمانی خیلی نزدیک به هم
    • خطر کم اسکار
    • به ندرت، واکنش آلرژیک به جوهر تکه تکه شده تاتو
    • تورم و کبودی
    • خارش

    بخوانید: عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

    دیگر کاربرد لیزر کیوسوئیچ چیست؟

    لیزر کیوسوئیچ علاوه بر پاک کردن تاتو در موارد زیر کاربرد دارد:

    • رفع کک و مک
    • لایه برداری پوست برای چین و چروک و اسکار آکنه
    • درمان هایپرپیگمانتاسیون ناشی از اختلالات پوستی
    • کاهش رگهای عنکبوتی (واریس)
    • رفع لکه ماه گرفتگی
    • رفع خال های مادرزادی

    قبل و بعد لیزر تاتو

    هر جلسه لیزر تاتو چقدر طول می کشد؟

    مدت زمان جلسات لیزر به اندازه تاتو، محل تاتو بستگی دارد. به طور متوسط بین 10 دقیقه الی نیم ساعت ممکن است لیزر تاتو شما طول بکشد. برای بعضی نقاط خاص مانند پاک کردن تاتو خط چشم با لیزر به دلیل حساس بودن ناحیه می توان زمانبر باشد.

    هزینه لیزر کیوسوئیچ چقدر است؟

    هزینه هر جلسه لیزر کیوسوئیچ بستگی به وسعت ناحیه تاتو شده و جای تاتو دارد. به طور متوسط می تواند از 500 هزار تومان برای هر جلسه قیمت داشته باشد.

    آیا لیزر کیوسوئیچ درد دارد؟

    لیزر کیوسوئیچ های نسل جدید که کلینیک ماه تهران به آن مجهز است هیچ دردی ندارد. در لیزر های قدیمی مقدار درد احساس می شود که قابل تحمل بود و نیازی به بی حسی داشت. اما نسل جدید لیزر های کیوسوئیچ کاملا بدون درد است.

    چند جلسه لیزر لازم است؟

    تعیین تعداد دقیق جلسات برای پاک کردن تاتو شما با لیزر به سیستم بدنی شما، نوع تاتو، عمق تاتو، اندازه تاتو، نوع جوهر تاتو و… بستگی دارد که به طور متوسط بین 3 الی 6 جلسه لازم است تا تاتوی شما پاک شود.

    بین جلسات لیزر تاتو چه مدت باید فاصله باشد؟

    بعد از هر بار لیزر تاتو لازم است سیستم ایمنی بدون شما این جوهر های ریز را دفع کند و پوست شما التیام یابد به همین دلیل پزشکان فاصله بین جلسات لیزر را 4 الی 6 هفته در نظر گرفته اند. اگر این فاصله لحاظ نشود ممکن است پوست آسیب ببیند.

    نتایج لیزر کیوسوئیچ دائمی است؟

    بله لیزر کیوسوئیچ برای همیشه تاتو شما را پاک می کند.

     

    منابع:

    https://www.verywellhealth.com/q-switched-laser-definition-2710168

    https://www.laserandhealthacademy.com/media/objave/academy/priponke/21_26___gorsic___evaluation_of_the_efficacy_of_tattoo.pdf

    کلینیک ماه تهران

    کلینیک ماه تهران

      درباره کلینیک ماه تهران


      کلینیک زیبایی ماه تهران در زمینه تخصصی پوست، مو، زیبایی و تناسب اندام افتخار دارد با بهره‌مندی از اساتید دانشگاهی، متخصصین بنام و کادری مجرب و مجهز به بروزترین دستگاه‌های تخصصی دنیا در فضایی بالغ بر 4۰۰ متر مربع و محیطی مدرن و آرامش بخش و پذیرایی ویژه، میزبان می‌همانان ارجمند خود می‌باشد.
      در صورت نیاز به مشاوره با شماره های ما تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم زیر درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.


      کلینیک ماه تهران

      خانه
      مشاوره واتساپ
      مشاوره تلفنی
      رزرو نوبت