یکی از روش های که قبل از به بازار آمدن لیزر برای پاک کردن تاتو استفاده می شد، روش پاک کردن تاتو با لایه برداری شیمیایی یا استفاده از اسید برای پاک کردن خالکوبی بود. در این روش از اسید تری کلرواستیک (TCA) برای لایه برداری پوست و پاک کردن خالکوبی استفاده می شد. این روش پاک کردن تاتو بسیار دردناک است و معمولا باعث اسکار و جای زخم روی پوست می شود. روش پاک کردن تاتو با اسید بسیار خطرناک است و متخصصان پوست و زیبایی این شیوه را برای پاک کردن تاتو پیشنهاد نمی کنند. در ادامه بیشتر در مورد این شیوه منسوخ شده پاک کردن تاتو صحبت می کنیم.

فیلم عوارض پاک کردن تاتو ابرو با اسید

روش پاک کردن تاتو با اسید

جوهر تاتو به لایه زیرین پوست تزریق می شود تا رنگ خود را به مرور زمان از دست ندهد. اگر جوهر تاتو در لایه اولیه پوست قرار گیرد به مرور زمان کم رنگ می شود و از بین می رود. به همین دلیل تاتو را در لایه عمیق پوست یعنی لایه درم خالکوبی می کنند.

حال برای پاک کردن خالکوبی با اسید باید تا لایه درم را با اسید لایه برداری کنید تا بتوانید جوهر تاتو را از بین ببرید. اسید زمانی که روی پوست قرار می گیرد لایه ای از پوست را در خود حل می کند و از بین می برد. وقتی این پروسه را چند بار انجام دهیم پوست نمی تواند به سرعت خود را احیا کند و باعث زخم و اسکار روی پوست می شود. به همین دلیل استفاده از این روش برای پاک کردن تاتو خطرات زیادی دارد و باعث زخم و اسکار روی پوست برای همیشه می شود.

بخوانید: پاک کردن تاتو رنگی با لیزر

لایه های پوست

اسید تری کلرواستیک TCA

یکی از اسید های که برای این شیوه پاک کردن تاتو استفاده می شود، اسید تری کلرواستیک TCA است. وقتی این اسید روی پوست قرار می گیرد یک لایه از پوست را به صورت کامل می سوزاند. استفاده خودسرانه از این اسید پیشنهاد نمی شود چرا که باعث آسیب دائمی به پوست می شود.

اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک حاوی ترکیبی از اسید لاکتیک، تارتاریک، مالیک و گلیکولیک است و می تواند در خانه یا توسط متخصص پوست انجام شود. هدف از این راه حل این است که پوست را ملتهب کند تا بدن شما بتواند جوهر خالکوبی را خارج کند، اما این روش خیلی موثر نیست و می تواند منجر به درد یا زخم شود. علاوه بر این، یک مطالعه اخیر نشان داد که پاک‌کردن خالکوبی با اسید لاکتیک مایع باعث ایجاد لکه‌های پوستی و اسکارهای هیپرتروفیک می‌شود.

بخوانید: 11 روش پاک کردن تاتو

تزریق اسید برای پاک کردن تاتو

تزریق اسید برای پاک کردن تاتو

در این شیوه منسوخ شده برای پاک کردن تاتو از دستگاه تاتو استفاده می شود. ولی به جای تزریق جوهر تاتو اسید های چون اسید لاکتیک، اسید تری کلراستیک، اسیدهای گلیکولیک به پوست تزریق می شود. این روش بسیار خطرناک است و باعث آسیب جدی به پوست می شود.

عوارض تزریق اسید:

  • احتمال عفونت بالا
  • تغییر رنگ دامی پوست
  • اسکار و جای زخم
  • آسیب به پوست

بخوانید: پاک کردن تاتو و خالکوبی با لیزر

تاتو بعد از تزریق اسید

 

آیا استفاه از اسید باعث پاک شدن تاتو می شود؟

همان طور که توضیح دادیم جوهر تاتو در لایه درم پوست است. لایه اولیه پوست اپیدرم نام دارد که بعد از لایه اپیدرم لایه درم قرار می گیرد. جوهر تاتو در لایه درم قرار می گیرد، و برای پاک کردن تاتو با اسید باید تا این لایه از پوست لایه برداری کنیم.

اگر با اسید تا این لایه از پوست لایه برداری کنیم پوست به شدت آسیب می بیند و  باعث عفونت جدی می شود. به همین دلیل نباید خیلی با اسید لایه برداری کرد. شاید افرادی را که صورت آن ها اسید ریخته اند دیده باشید مصرف زیاد اسید چنین بلایی به سر پوست ما می آورد.

در صورت مصرف کم اسید و لایه برداری ضعیف با اسید ، تاتو شما قطعا پاک نخواهد شد چرا که جوهر در لایه عمیق پوست قرار دارد.

شاید شنیده باشید بعضی ها با اسید تاتو خود را پاک کرده باشند و پوستشان هم آسیب ندیده باشد. توجه به این نکته مهم است دلیل این موضوع از تاتو آن ها است، بعضی تاتو ها در لایه اولیه پوست قرار می گیرد به همین دلیل با لایه برداری کم هم تاتوی آنها کم رنگ و پاک می شود.

نتیجه: اسید علاوه بر این که تاتو شما را به صورت کامل پاک نمی کند بلکه باعث عوارض جدی بر پوست شما می شود.

بخوانید: هزینه پاک کردن تاتو با لیزر

مراقبت بعد از لایه برداری با اسید

لایه برداری با اسید TCA باعث ایجاد زخم باز در پوست می شود که تمیز کردن روزانه با سرم شستشو زخم یا شستشو با شامپو بچه، استفاده از پماد آنتی بیوتیک و پانسمان منظم پوست ضروری است. در صورت مراقبت منظم معمولاً در عرض 5-7 روز زخم ها بهبود می یابند. همچنین لازم به ذکر است این شیوه پاک کردن تاتو با یک بار لایه برداری با اسید تاتو شما پاک نمی شود بلکه لازم است چند بار لایه برداری انجام شود.

عوارض جانبی پاک کردن تاتو با اسید

بخوانید:عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

عوارض جانبی پاک کردن تاتو با اسید

  • درد شدید
  • سوزش
  • زخم
  • خارش
  • کبودی
  • تورم
  • دلمه بستن (ضایعه پوستی)
  • تغییر رنگ
  • سیکاتریزاسیون
  • عفونت و جای زخم دائمی

 

منبع:

https://www.plasticsurgery.org/cosmetic-procedures/tattoo-removal

risks-non-laser-tattoo-removal-methods

کلینیک ماه تهران

کلینیک ماه تهران

    درباره کلینیک ماه تهران


    کلینیک زیبایی ماه تهران در زمینه تخصصی پوست، مو، زیبایی و تناسب اندام افتخار دارد با بهره‌مندی از اساتید دانشگاهی، متخصصین بنام و کادری مجرب و مجهز به بروزترین دستگاه‌های تخصصی دنیا در فضایی بالغ بر 4۰۰ متر مربع و محیطی مدرن و آرامش بخش و پذیرایی ویژه، میزبان می‌همانان ارجمند خود می‌باشد.
    در صورت نیاز به مشاوره با شماره های ما تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم زیر درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.


    کلینیک ماه تهران

    خانه
    مشاوره واتساپ
    مشاوره تلفنی
    رزرو نوبت