پاک کردن تاتو با روش های مختلفی امکان پذیر است و هر روشی ممکن است عوارض خاصی به دنبال داشته باشد. در بین روش های موجود پاک کردن تاتو با لیزر یک روش ایمن و کم عارضه است. این روش توسط اکثر متخصصان پوست توصیه شده و تا حدی ایمن است که مورد تایید اف دی ای است.

دستگاه لیزر با تاباندن پرتوها به پوست رنگدانه های تاتو را تجزیه کرده و طی چند جلسه آنها را کمرنگ و از بین می برد. فرضیه های در این رابطه وجود دارد که استفاده از لیزر برای پاک کردن تاتو می تواند باعث سرطان پوست شود. برای رسیدن به پاسخ این سوال در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

پاک کردن تاتو با لیزر چه عوارضی دارد؟

پاک کردن تاتو با لیزر عوارض بسیار کمی داشته و در عین حال نتایج آن رضایت بخش تر است. با اینحال مراجعه به مراکز نامعتبر یا اوپراتورهای غیر حرفه ای ممکن است ریسک عوارض را افزایش دهد. برخی از عوارض شایع پاک کردن تاتو با لیزر شامل خارش و خشکی پوست، التهاب، تغییر رنگ پوست، عفونت، واکنش آلرژیک، برفکی شدن پوست، سفید شدن موها و پوسته پوسته شدن هستند. این عوارض با مراقبت های مناسب به شدت کاهش خواهند یافت.

شایان ذکر است که اگر از مواد ریموور برای پاک کردن تاتو استفاده کنید دچار عوارض بیشتری مانند زخم و اسکار می شوید که گاهی تا آخر عمر باقی خواهد ماند. مواد شیمیایی موجود در ریموور، پوست را به صورت تهاجمی لایه برداری می کنند ولی لیزر تنها رنگدانه ها را هدف قرار می دهد. علاوه بر این برای حذف تاتو با لیزر تنها روشی است که توسط FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) تائید شده است.

بیشتر بخوانید: پاک کردن تاتو ابرو با لیزر

آیا جوهرهای مورد استفاده در تاتو سرطان زا هستند

جوهر یا رنگدانه های مختلفی در تاتو مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آنها خطرناک هستند. خصوصا رنگدانه های سیاه به دلیل وجود ماده ای به نام هیدروکربن‌ های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) ممکن است ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

در برخی از جوهرهای تاتو ماده ‌ای به نام azo وجود دارد که یک رنگدانه صنعتی است. علاوه بر این ترکیباتی مانند باریوم، کادمیوم، مس، سرب، جیوه، نیکل و الکل در رنگدانه های تاتو مورد استفاده قرار می گیرد که برای سلامتی مضر هستند.

تحقیقات نشان داده است پرتوهای لیزر با تجزیه رنگدانه ها موجب راه یابی آنها به غشاهای سلولی شده و ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. افراد ممکن است پس از حذف تاتو با لیزر به دلیل دفع رنگدانه های خطرناک از بدن بیمار شوند و حالت تهوع ناشی از ورود فلزات سنگین و رنگدانه های شیمیایی به بدن را تا مدتی تجربه کنند.

البته در سال های اخیر تاتو آرتیست ها بیشتر از رنگ هایی استفاده می کنند که ایمن هستند و خطری برای سلامتی ندارند.

پاک کردن تاتو با لیزر

بیشتر بخوانید: هزینه پاک کردن تاتو با لیزر

دلیل اصلی سرطان پوست چیست؟

سرطان پوست یک بیماری شایع و بالقوه کشنده است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. سرطان پوست زمانی اتفاق می ‌افتد که سلول ‌های پوست آسیب می ‌بینند و غیرطبیعی می ‌شوند و خیلی سریع شروع به رشد می‌ کنند.

نور خورشید و نوع پوست شما از عوامل اصلی سرطان پوست هستند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید یا برنزه کردن ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می دهد. اشعه ماوراء بنفش به DNA سلول های پوست آسیب می رساند و منجر به جهش هایی می شود که می تواند باعث رشد کنترل نشده سلول های سرطانی شود.

 

رابطه جوهر تاتو و سرطان پوست چیست؟

همانطور که می دانید در تاتو رنگدانه های مختلفی به پوست تزریق می شود. ایمنی این رنگدانه ها بسیار مهم است زیرا استفاده از هر ماده شیمیایی در بدن و حتی پوست ممکن است ریسک سرطان را افزایش دهد. برخی از رنگدانه هایی که برای تاتو استفاده می شوند به دلیل داشتن فلزات سنگین و رنگدانه صنعتی ممکن است موجب سرطان پوست شوند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ریموو ابرو با لیزر و مواد، کدامیک بهتر است؟

پاک کردن تاتو با لیزر چند جلسه طول می کشد؟

پاک کردن تاتو با لیزر به فاکتورهای متعددی از جمله قدمت تاتو، رنگدانه های مورد استفاده، نوع پوست و غلظت رنگدانه های مورد استفاده بستگی دارد. بطور کلی بیش از 4 جلسه لیزر برای پاک کردن تاتو لازم است. برای تاتوهای جدید ممکن است تا 10 جلسه نیز نیاز باشد ولی تاتوهای قدیمی را می توان با حداکثر 4 جلسه حذف کرد و از بین برد.

 

آیا پاک کردن تاتو با لیزر خطرناک است؟

پاک کردن تاتو با لیزر همانطور که در قسمت های قبلی گفته شد یکی از ایمن ترین روش های موجود است. این روش اگر به درستی و توسط افراد متخصص صورت بگیرد نه تنها عوارضی ندارد بلکه بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.

با اینحال برخی مطالعات نشان داده اند که تجزیه رنگ های بکار رفته در تاتو ممکن است یک خطر بالقوه برای سلامتی باشد. رنگ های مورد استفاده در تاتو مولکول های بزرگی هستند که بدن از هیچ طریقی قادر به دفع آنها نیست. تابش پرتو لیزر ممکن است آنها را به مولکول های کوچکتری تجزیه کند که به راحتی وارد غشاهای سلولی شده و در شرایط خاص موجب سرطانی شدن سلول ها شود.

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین پاک‌کننده تاتو ابرو را بشناسید

مراقبت های مهم بعد از لیزر تاتو جهت کاهش عوارض

جهت به حداقل رساندن عوارض تاتو یکی از مهمترین مواردی که باید مورد نظر قرار دهید رعایت فواصل بین جلسات است تا پوست فرصت ترمیم داشته باشد. در این مدت بهتر از خوراکی هایی استفاده کنید که سیستم ایمنی را تقویت می کنند. همچنین هیدراته بمانید و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. از پمادهایی که پزشک برای شما تجویز کرده به درستی استفاده نمایید تا به بهبود سریع تر محل تاتو کمک کند.

 

چه افرادی نباید برای پاک کردن تاتو از لیزر استفاده کنند

خانم های باردار و شیرده و همچنین افرادی با سیستم ایمنی ضعیف به هیچ عنوان نباید برای پاک کردن تاتو با لیزر اقدام کنند. زیرا ممکن است رنگدانه های تجزیه شده به قسمت های مختلف بدن راه یافته و برای جنین یا نوزاد خطرناک باشند.

از طرفی از آنجاییکه رنگ ها و فلزات سنگین پس از تجزیه توسط سیستم لنفاوی دفع می شوند، ضعف و نقص در سیستم ایمنی ممکن است باعث دفع ناقص آنها شده و افراد را بیمار کند.

 

منبع:

artofskin.com/services/skin-cancer

removery.com/blog/does-tattoo-removal-cause-cancer

 

 

کلینیک ماه تهران

کلینیک ماه تهران

    درباره کلینیک ماه تهران


    کلینیک زیبایی ماه تهران در زمینه تخصصی پوست، مو، زیبایی و تناسب اندام افتخار دارد با بهره‌مندی از اساتید دانشگاهی، متخصصین بنام و کادری مجرب و مجهز به بروزترین دستگاه‌های تخصصی دنیا در فضایی بالغ بر 4۰۰ متر مربع و محیطی مدرن و آرامش بخش و پذیرایی ویژه، میزبان می‌همانان ارجمند خود می‌باشد.
    در صورت نیاز به مشاوره با شماره های ما تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم زیر درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.


    کلینیک ماه تهران

    خانه
    مشاوره واتساپ
    مشاوره تلفنی
    رزرو نوبت