یکی از سوالاتی که در کلینیک ماه تهران از پزشکان مجموعه پرسیده می شود در مورد عوارض لیزر پاک کردن تاتو است. آیا پاک کردن تاتو با لیزر عوارض خاصی دارد؟ این سوال بارها توسط مراجعه کنندگان به لیزر تاتو پرسیده می شود. در این مقاله قصد داریم به صورت جامع به این سوال پاسخ دهیم و تمامی جوانب این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

عوارض پاک کردن تاتو با لیزر چیست؟

منظور از لیزر تاتو همان لیزر کیوسوئیچ است که با لیزر های دیگر مانند لیزر موهای زائد مکانیسم متفاوتی را دارد. این لیزر قادر به تولید پالس های نوری کوتاه مدت (پالس کمتر از نانوثانیه) و با شدت بالا است که قابلیت نفوذ به لایه درم پوست را دارد. خوب سوال اینجاست لیزر کیوسوئیچ چه عوارضی دارد؟

نکته مهم:  لیزر تاتو نسبت به دیگر روش های پاک کردن تاتو مانند درم آبیژن و لایه برداری شیمیایی دارای کمترین عوارض است. لیزر ریمو خالکوبی در صورتی که زیر نظر متخصص انجام شود هیچ کدام از عوارض زیر رخ نخواهد داد. عوارض زیر به ندرت و در شرایط خاص رخ می دهد.

این لیزر طول موج مختلفی دارد. که متناسب با نوع پوست و نوع رنگ جوهر تاتو باید با پوست شما تنظیم شود. به صورت کلی عوارض این لیزر عبارتنداز:

1. برفکی شدن پوست

برفکی شدن پوست یکی از عوارض زود گذر لیزر حذف تاتو است این عارضه ناشی از برخورد پرتو لیزر به پوست و آزاد شدن co2 است که به صورت برفکی و سفید رنگ مشاهده می شود. نگران این عارضه نباشید چرا که بعد از مدت کوتاهی محو می شود.

2. التهاب پوست

یکی از عوارض لیزر تاتو قرمزی، تورم و التهاب پوست در ناحیه لیزر شده است. این عارضه موقتی است و در مدت چند روز یا هفته به طور طبیعی بهبود می‌یابد.

3. خارش و خشکی پوست

امکان خارش و خشکی پوست بعد از جلسات لیزر وجود دارد. که با استفاده از کرم های مرطوب کننده یا آب رسان ها این عارضه را می توان برطرف کرد.

4. تغییر رنگ پوست

امکان تغییر رنگ پوست در صورتی که تنظیمات و طول موج لیزر به درستی مطابق با پوست شما ست نشده باشد وجود دارد. تغییر رنگ پوست دو حالت دارد یا لکه های سفید رنگ ایجاد می شود یا تیره رنگ که به رنگ پوست شما بستگی دارد. در صورتی که تنظیمات لیزر کیوسوئیچ به درستی ست شده باشد این احتمال این عارضه به صفر می رسد.

نکته مهم: بعد از لیزر تاتو لایه سفیدی روی پوست ظاهر می شود این لایه سفید بعد مدت کوتاهی از بین می رود و به معنای تغییر رنگ پوست نیست.

بخوانید» پاک کردن تاتو خط لب

5. عفونت پوست

امکان عفونت پوست بعد از لیزر کم است و  احتمال بروز این عارضه در شرایط زیر بالا می رود:

  • ضعف عمومی سیستم ایمنی
  • مصرف دارو های خاص مانند راکوتان
  • عدم مراقبت پوست بعد از لیزر مانند خیس نگهداشتن ناحیه
  • وجود عفونت های قبلی که توسط لیزر تشدید شود

در صورت بروز عفونت پوست حتما به پزشک مراجعه کنید.

6. واکنش آلرژیک

لیزر کیوسوئیچ نور پالسی خود را به لایه درم پوست جایی که جوهر تاتو وجود دارد ارسال می کند. این نور لیزر توسط جوهر تاتو جذب می شود و پس از جذب به ذرات کوچکتری تبدیل می شود. حال سیستم ایمنی بدن این ذرات ریز شده جوهر را می تواند دفع کند. نکته مهم این است که این جوهر تاتو دارای سولفید جیوه است و این ماده شیمیایی در بعضی افراد باعث واکنش آلرژیک می شود.

در صورت بروز واکنش شدید آلرژی به پزشک مراجعه کنید یا دارو های مانند آنتی هیستامین و دارو های آنتی التهاب مصرف کنید. علایم واکنش آلرژیک به شرح زیر است:

  • کهیر، خارش، راش پوستی
  • گرفتگی شکم یا درد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • التهاب شدید پوست
  • سرگیجه
  • ترس یا اضطراب
  • تپش قلب
  • ضعف

7. سفید شدن مو (به خوصوص در ناحیه ابرو)

بعد از لیزر ناحیه تاتو شده موهای که در آن ناحیه وجود دارند احتمال دارد سفید شوند. چرا که مو و رنگدانه های آن این پرتو های لیزر نیز جذب می کنند. البته این سفید شدن مو جزئی است و بعد از گذشت مدت کوتاهی به حالت اولیه باز می گردد.

بخوانید»مراقبت های پس از لیزر تاتو

8. پوسته پوسته شدن

یکی دیگر از عوارض زودگذر لیزر پاک کردن تاتو پوسته پوسته شدن پوست ناحیه لیزر است. این پوسته ها ناشی از جوهر و رنگ است که بشتر در ناحیه تاتو ابرو قابل مشاهده است. مهم است  که این پوسته ها رانباید دستکاری کنید چرا که باعث زخم اسکار می شود. همچنین نگران این پوسته ها نباشید چرا که در عرض 1 الی 3 روز خود به خود رفع می شوند.

چگونه عوارض لیزر پاک کردن تاتو را به حداقل برسانیم؟

چگونه عوارض لیزر پاک کردن تاتو را به حداقل برسانیم؟

حال که از عوارض لیزر تاتو با خبر شدیم طبق نکات زیر این عوارض را به حداقل برسانید:

  1. انتخاب متخصص ماهر:
    انتخاب کلینیک پیشرفته و متخصص ماهر که دارای مدارک و تجربه کافی باشد امری حیاتی است. چرا که باید متناسب با رنگ پوست و رنگ جوهر تاتو شما طول موج مناسب لیزر را انتخاب کند. همچنین نباید مدت طولانی اشعه لیزر به پوست تابانده شود چرا که لازم است پوست احیا شود و جوهر تجزیه شده از بدن دفع شود.
  2. استفاده از کمپرس یخ:
    ناحیه که دارای التهاب و قرمزی شده است را می توانید با استفاده از کمپرس یخ درمان کنید.
  3. جلوگیری از تابش نور خورشید:
    ناحیه تاتو شده تا یک ماه در معرض نور مستقیم خورشید نباشید. چرا که نور خورشید التیام پوست را مختل می کند و ممکن باعث ایجاد لک و تغییر رنگ در پوست شود.
    همچنین در بیرون از خانه از ضد آفتاب های با spf +50 استفاده کنید.
  4. اجتناب از دوش آب گرم:
    از دوش آب گرم، سونا و جکوزی تا یک هفته اجتناب کنید.
  5. تا 24 ساعت از شستشو ناحیه لیزر شده خوداری کنید
  6. استفاده از مواد آرایشی در محل لیزر شده خوداری کنید
  7. استفاده از پماد موضعی زینک اکساید به مدت چند روز جهت التیام پوست
  8. در صورت احتمال بروز عفونت ممکن است پزشک پماد موضعی آنتی بیوتیک تجویز کند.
  9. اجتناب از فعالیت های سنگین ورزشی به مدت 4 روز بعد از لیزر
  10. از کندن زخم، تاول و پوسته ها اجتناب کنید.
  11. از خیساندن ناحیه لیزر شده اجتناب کنید. چرا که رطوبت احتمال عفونت را بالا می برد.
  12. بعد از یک هفته از لیزر می توانید از کرم های ترمیم کننده پوست جهت التیام بهتر پوست استفاده کنید.

 

 

 

کلینیک ماه تهران

کلینیک ماه تهران

    درباره کلینیک ماه تهران


    کلینیک زیبایی ماه تهران در زمینه تخصصی پوست، مو، زیبایی و تناسب اندام افتخار دارد با بهره‌مندی از اساتید دانشگاهی، متخصصین بنام و کادری مجرب و مجهز به بروزترین دستگاه‌های تخصصی دنیا در فضایی بالغ بر 4۰۰ متر مربع و محیطی مدرن و آرامش بخش و پذیرایی ویژه، میزبان می‌همانان ارجمند خود می‌باشد.
    در صورت نیاز به مشاوره با شماره های ما تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم زیر درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.


    کلینیک ماه تهران

    خانه
    مشاوره واتساپ
    مشاوره تلفنی
    رزرو نوبت